ZAPYTANIE OFERTOWE NR 31A/2021/OLKUSZ na świadczenie usług cateringowych

Nr postępowania nr ZAPYTANIE OFERTOWE NR 31A/2021/OLKUSZ na świadczenie usług cateringowych

Nazwa i kod CPV:

Kod i nazwa według Wspólnego Słownika Zamówień CPV:

• 55321000-6 Usługi przygotowania posiłków.

• 55521200-0 Usługi dowożenia posiłków.

• 55322000-3 Usługi gotowania posiłków.

Termin składania ofert: do dnia 21.9.2021

Nr ogłoszenia w bazie konkurencyjności: 2021-916-69216

ZAPYTANIE OFERTOWE NR 31A/2021/OLKUSZ

na świadczenie usług cateringowych

w ramach projektu Dom Opieki Medycznej „ZACISZE” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014 – 2020, Oś Priorytetowa 9. Region spójny społecznie, Działanie 9.2. Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałania 9.2.1. Usługi społeczne i zdrowotne w regionie współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nr projektu: RPMP.09.02.01-12-0013/18

 

 

Załączniki

 ZAPYTANIE OFERTOWE NR 19A/2021/OLKUSZ

Pobierz

PDF ZAPYTANIE OFERTOWE NR 19A/2021/OLKUSZ

Pobierz

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (Załączniki Nr 1 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (Załączniki Nr 1 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

Formularz ofertowy (Załącznik Nr 2 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

PDF Formularz ofertowy (Załącznik Nr 2 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

Istotne postanowienia umowy – wzór umowy (Załącznik Nr 3 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

PDF Istotne postanowienia umowy – wzór umowy (Załącznik Nr 3 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

Oświadczenie o braku powiązań kapitałowych lub osobowych (Załącznik Nr 4 do Zapytania ofertowego)

Pobierz

PDF Oświadczenie o braku powiązań kapitałowych lub osobowych (Zał Nr 4 do Zapytania ofertowego)

Pobierz

Wzór potwierdzenia złożenia oferty (Załącznik Nr 5 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

PDF Wzór potwierdzenia złożenia oferty (Załącznik Nr 5 do Zapytania ofertowego).

Pobierz

Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Załącznik Nr 6 do Zapytania ofer

Pobierz

PDF Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Zał Nr 6 do Zapytania ofer

Pobierz

Ogólna klauzula informacyjna (Załącznik Nr 7 do Zapytania ofertowego)

Pobierz

PDF Ogólna klauzula informacyjna (Załącznik Nr 7 do Zapytania ofertowego)

Pobierz

 


https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/69221

PYTANIA I ODPOWIEDŹI

 

  1. Prosimy o wyjaśnienie zapisów dokumentacji postępowania. Zamawiający w treści zapytania ofertowego:  ZAPYTANIE OFERTOWE NR  31A/2021/OLKUSZ na świadczenie usług cateringowych, w ust. 4 4. WARUNKI  UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY ICH SPEŁNIENIA- zapisał wymóg dotyczący zatrudnienia osób do realizacji zamówienia w następującej formie:
  2. W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki:

(…)1.3. zatrudniają lub będą zatrudniać wśród osób bezpośrednio uczestniczących w wykonywaniu zamówienia co najmniej 1 osobę bezrobotną lub niepełnosprawną, przez cały okres obwiązywania umowy,

przy czym:

– osoba bezrobotna – to osoba, w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r., o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy( Dz. U. z 2018r. poz.  1265 z póź.zm.),

– osoba niepełnosprawna – to osoba w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia  1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2018, poz. 511 z póź. zm.).

Prosimy o potwierdzenie, czy zgodnie z powyższym zapisem Zamawiający uzna za spełniony warunek , w odniesieniu do osób już aktualnie zatrudnionych przez Wykonawcę (bezrobotnych lub niepełnosprawnych) a skierowanych przez Wykonawcę do pracy przy realizacji usługi dla Zamawiającego, czy też Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zatrudnił ww. osoby dopiero w momencie rozpoczęcia realizacji usługi dla Zamawiającego.

Opowiedź –

W nawiązaniu do zapytania ofertowego Punkt 4, podpunkt 2.3.

Zamawiający uzna, że warunek określony w pkt. 1.3. zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca złoży stosowne oświadczenie w którym oświadczy że co najmniej 1 z osób wymienionych w pkt.1.3 jest zatrudniona lub zostanie zatrudniona przez Wykonawcę na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy przez cały okres obowiązywania umowy.

Warunek zatrudnienia co najmniej 1 osoby, o której mowa w pkt. 1.3. jest obligatoryjny. Natomiast zatrudnienie większej liczby osób na warunkach powyżej określonych będzie uwzględniane przy ocenie złożonych ofert.”

 

 

  1. Prosimy o informację kto aktualnie realizuje usługi cateringowe dla Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego „Zacisze” w obiekcie przy ul. Kazimierza Wielkiego 86  w Olkuszu   przeznaczone do realizacji  projektu pod tytułem „Dzienny Dom Opieki Medycznej „ZACISZE” . Prosimy o informację jaka jest aktualnie kwota osobodnia netto za posiłek dla podopiecznych Zamawiającego w ramach DDOM „Zacisze”.

Opowiedź –

Zadane przez Państwa pytanie nie dotyczy treści Zapytania ofertowego, a więc merytorycznych wyjaśnień w zakresie dokumentów i wymogów formalnych obecnie trwające postępowania ofertowego. Co więcej, nadmienić należy iż ciężar ustalenia adekwatnej kwoty zaoferowanych usług spoczywa na uczestniku postępowania ofertowego. Niemniej, wskazuje się iż poprzednie postępowanie przetargowe odbyło się w 2018 r. Wszelkie dane o wyniku tego postępowania przetargowego są ogólnie dostępne na stronie: ddom.zacisze.olkusz.pl. Zaznacza się, iż aktualność oferty składanej w 2018 r. jest zupełnie nieadekwatna do obecnej sytuacji gospodarczej oraz aktualnego rynku cen i usług. Nadmienia się, iż Zamawiający dokonuje oceny zaproponowanych cen realizacji kontraktu uwzględniając m.in. jakość oferowanych usług, konkurencyjność złożonych ofert i własne możliwości finansowe.

 

  1. Prosimy o potwierdzenie , czy Zamawiający wymaga od wykonawcy odbioru odpadów pokonsumpcyjnych. Jeśli obowiązek ten leży po stronie Wykonawcy, prosimy o potwierdzenie, iż odbiór odpadów może odbywać się z kolejną dostawą posiłków w kolejnym dniu.

Odpowiedź –

Zamawiający nie wymaga od wykonawcy odbioru odpadów pokonsumpcyjnych.

  1. Prosimy o potwierdzenie formy dostarczania posiłków dla podopiecznych Zamawiającego, czy Zamawiający wymaga aby posiłki były spakowane indywidualnie dla każdego podopiecznego DDOM Zacisze, w opakowania jednorazowe wraz z kompletem sztućców jednorazowych, zabezpieczone zbiorczo w termosach transportowych, czy też Zamawiający dopuszcza pakowanie posiłków zbiorczo w pojemniki GN, zabezpieczonych termicznie w termosach transportowych.

Odpowiedź –

W nawiazaniu do załącznika nr 1 do zapytania ofertowego opisującego „SZCZEGÓŁOWE WYMOGI DOTYCZĄCE RODZAJU ORAZ JAKOŚCI DOSTARCZANYCH POSIŁKÓW ORAZ WARUNKI REALIZACJI UMOWY” informujemy iż zgodnie z pkt. 9

wszystkie posiłki będą dostarczane w zbiorczych naczyniach transportowych (termosach) z przeznaczeniem tylko do tego celu, szczelnie zamkniętych, nieuszkodzonych, zapewniających utrzymanie właściwej jakości i temperatury potraw.”

 

  1. Prosimy o udostępnienie aktualnego jadłospisu dekadowego dla aktualnie realizowanej usługi żywienia uczestników DDOM Zacisze

Odpowiedź –

Bardzo nam przykro, jednakże nie możemy dokonać udostępnienia aktualnego jadłospisu dekadowego. Aktualnie obowiązujący jadłospis został ustalony, zgodnie z obecnie obowiązującą umową, z dotychczasowym Wykonawcą przy udziale dietetyka, który wykonał swoją pracę w trakcie realizowanego obecnie kontraktu – w związku z powyższym udostępnienie tychże danych stanowiłoby naruszenie tajemnicy umownej, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie posiadamy pisemnej zgody dotychczasowego Wykonawcy na udostępnienie tych informacji. Abstrahując od powyższego zauważyć należy, iż udostępnienie dotychczasowych sposobów i narzędzi realizacji kontraktu nie jest wymogiem formalnym, które spełnić musiałby sam Zamawiający. Wszelkie kryteria dotyczące jadłospisu pacjentów zostały zamieszczone w wymogach formalnych przetargu.

  1. Mając na uwadze treść wzoru umowy wnosimy o zmianę o 50% wysokości kar umownych zastrzeżonych w powyższych przepisach:

W doktrynie prawa zamówień publicznych oraz w aktualnym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych dominuje pogląd, że ustanawianie przez zamawiającego w umowie rażąco wysokich kar umownych uznać należy bezwzględnie za naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji wyrażonej w przepisie art. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku, nr 164, poz. 1163 z późn. zm.), które może być uzasadnioną podstawą do żądania unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie art. 93 ust. 1 pkt. 7 ustawy prawo zamówień publicznych z uwagi, iż postępowanie jest obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stanowisko powyższe znajduje pełne potwierdzenie m.in. wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 lipca 2015 r. sygn. akt: KIO/1519/15. Zważyć bowiem należy, że kara umowna (odszkodowanie umowne) ze swojej istoty ma charakter wyłącznie odszkodowawczy i kompensacyjny, a nie zaś prewencyjny. Ustalenie przez Zamawiającego zbyt wygórowanych kar umownych dla wykonawców stanowi zatem bezspornie rażące naruszenie prawa w zakresie równości stron umowy, co w konsekwencji prowadzi do sprzeczności celu takiej umowy z zasadami współżycia społecznego i skutkować winno bezwzględną nieważność czynności prawnej na podstawie przepisu art. 3531 k.c. w związku z art. 58 § 1 k.c. Należy mieć również na względzie stanowisko Sądu Najwyższego wyrażone w wyroku z 29 listopada 2013 roku Sygn. akt I CSK 124/13, dotyczącego przesłanek miarkowania kar umownych jako rażąco wygórowanych. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż „kara umowna nie może być instrumentem służącym wzbogaceniu wierzyciela, a zatem przyznającym mu korzyść majątkową w istotny sposób przekraczającą wysokość poniesionej przez wierzyciela szkody. Celem miarkowania kary umownej jest natomiast ochrona równowagi interesów stron i zapobieżenie nadmiernemu obciążeniu dłużnika oraz niesłusznemu wzbogaceniu wierzyciela”.

Odpowiedź –

 

Odnosząc się do Państwa zapytania dot. zmiany o 50% wysokości kar umownych zastrzeżonych w udostępnionym w toku postępowania ofertowego wzorze umownym wskazujemy, iż nie możemy uczynić zadość Państwa prośbie. Istotne postanowienia umowne w tym zakresie nie zakładają możliwości negocjacji. Od lat wysokość zastrzeżonych kar umownych w naszym podmiocie kształtuje się na tym samym lub podobnym poziomie. W naszym odczuciu wysokość kar umownych przedstawiona we wzorze umownym nie jest w żaden sposób wygórowana, a z pewnością nie zawiera ona cech kary „rażąco” wygórowanej, dostosowana jest ona do obecnych realiów rynkowych. Przykładowo wysokość kar umownych rzędu: 20 zł/50 zł za każdorazowe naruszenie – jest standardową klauzulą umowną i nijak się ma do przedstawionej przez Państwa argumentacji o możliwym wzbogaceniu ewentualnego wierzyciela w przypadku zaistnienia sporu kontraktowego. Dodać należy, iż maksymalna jednostkowa kara umowna według wzoru umownego wynosi 500 zł za każdy stwierdzony przypadek i dotyczy np. niespełnienia standardów żywienionywych potwierdzonych orzeczeniem organu państwowego jakim jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Mając na względzie bardzo newralgiczny obszar działania – pracę z ciężko chorymi najczęściej w podeszlym wieku – trudno stwierdzić, iż jakiekolwiek niedopełnienie obowiązków wynikających z ustalonych standardów żywieniowych, dedykowanych dla pacjentów z wieloma obciążeniami organizmu, może nie być przez nas – jako podmiot leczniczy – sankcjonowane (dobro naszych pacjentów jest dla nas najważniejsze). Konsekwencje mogące z tego wyniknąć są znacznie bardziej dotkliwe niż określona w umowie wysokość kary umownej na poziomie 500 zł. W naszej opinii ustalony poziom kar umownych mieści się w dolnych granicach standardowych postanowień umownych. Celem tak ustalonych kwot nie jest bynajmniej czerpanie jakichkolwiek korzyści, a gwarantuje najwyższą jakoś

świadczonych usług dla naszych pacjentów. Jedynie na marginesie pragniemy zaznaczyć, iż w przypadku zaistnienia jakichkolwiek trudności w wykonaniu umowy procedura nałożenia kar nie jest automatyczna i zawsze wymaga analizy przyczyny zaistnienia ewentualnych uchybień. W tym znaczeniu podkreśla się również, iż ustalone wysokości kar mają wyłącznie charakter represyjny. Co więcej, odnosząc się do argumentu naruszenia uczciwej konkurencji pragniemy z całą stanowczością podkreślić, iż wzór umowy (wraz z zastrzeżonymi tam już karami umownymi) jest dostępny dla każdego oferenta w tym samym kształcie, na długo przed zawarciem umowy. Etap zawarcia umowy stanowi natomiast kolejny krok po wyborze najkorzystniejszej oferty cenowej. Trudno zatem mówić o sytuacji jakiejkowiek dyskryminacji i naruszeniu uczciwej konkurencji na tym etapie postępowania, skoro każdy z oferentów przystępując do przetargu nijako godzi się na określone w nim warunki.

Zgodnie z linią orzeczniczą organów administracyjnych i sądów powszechnych lansowany jest pogląd, iż ustalenie wysokości kary umownej na wysokim poziomie (choć ustalone przez nas kary umowne takimi nie są) nie stanowi samo w sobie o tym, że kara jest rażąco wygórowana. Kompetencja do ustalenia, czy tak jest w istocie, należy do sądu powszechnego, który – dokonując tej oceny – winien wziąć pod uwagę szereg okoliczności, takich jak zakres i czas trwania naruszenia przez dłużnika zobowiązań umownych oraz wagę tych naruszeń. Kara umowna stanowi z góry ryczałtowo określony surogat odszkodowania należnego wierzycielowi od dłużnika z tytułu odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, pełni więc przede wszystkim funkcję kompensacyjną. Na gruncie ustawy P.z.p. kara umowna ma stanowić zaporę dla dokonywania naruszeń, a skuteczną barierą będzie wtedy, kiedy jej dolegliwość będzie miała znaczenie, w sensie finansowym, dla wykonawcy. (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 grudnia 2019 r., KIO 2389/19). Co więcej, według naszej opinii nie można dokonać miarkowania kar umownych jedynie z ostrożności procesowej. Istotą miarkowania kary umownej jest negocjowanie jej wysokość wyłącznie w sytuacji, gdy doszło już do zdarzenia, które może wywołać skutek w postaci sankcji karnej. Kary umowne stanowią na tym etapie kontraktowania jedyny sposób zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązania, która według naszych założeń powinna być realizowana według standardów najwyższej staranności. Daje to gwarancję Zamawiającemu na utrzymanie jakości dotychczas świadczonych usług. Pojęcie rażącej kary umownej jest zwrotem nieostrym, który podlega ocenie wyłącznie sądu przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności faktycznych i skutków niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Trudno zatem mówić, na obecnym etapie postępowania w przedmiocie wyboru oferty, o rażącej wysokości ustalonych przez nas kar umownych i możliwości negocjacji istotnych warunków umownych.